Sunday, October 25, 2009

Kenali Gaya: Baju Beralun UntukBerbadan Besar




SELALUNYA wanita berbadan besar sukar membuat pilihan pakaian. Mungkin kerana tiada fesyen sesuai atau tidak berani mencuba pelbagai gaya yang ditawarkan kerana gusar tersilap pilih, boleh mengundang pandangan sinis masyarakat di sekeliling.

Panduan mudah untuk wanita berbadan besar, pastikan baju yang dipakai nampak beralun sama ada melalui rekaan baju atau pilihan fabrik.

Justeru, saya lakarkan jenis rekaan sesuai mengikut bentuk badan anda menggunakan fabrik sifon yang di alas (lining) satin lembut. Efek yang terhasil menampakkan saudari tampil lebih ayu dan feminin.

Pilihan kain alas juga perlu diberi penekanan. Untuk saudari, saya sarankan supaya memilih lapisan dalam yang lebih gelap daripada sifon di bahagian luar. Jika warna cerah atau berkilat dipilih, efek terhasil boleh membiaskan bentuk badan anda yang sebenar.

Saya juga sarankan saudari membuat rekaan baju dengan potongan empayar (empire cut) iaitu potongan pada bahagian bawah dada dan lurus ke bawah supaya baju berkenaan dapat menutupi bahagian pinggang.

Jika saudari tidak mengenakan tudung, pastikan potongan leher baju dibuat terbuka (V atau boat cut) supaya tubuh kelihatan tidak terlalu sarat dan leher kelihatan jinjang.

Bagi mereka yang berani, mainan tona menonjol di bahagian atas mampu mengalih perhatian orang daripada melihat ke bahagian tubuh yang menonjol (pinggang dan pinggul).

Ingat, jika gaya sarat ropol dan sarat manik menjadi ikutan hangat musim ini, saudari dilarang sama sekali menggayakannya. Begitu juga dengan fabrik berkilau kerana bimbang penampilan saudari tampak pelik.

Info

Pilihan sesuai wanita gempal

Fabrik:
Sifon, satin lembut, strech tulle, lycra dan jersey

Warna: Gelap seperti hitam, merah hati, ungu gelap dan coklat

Profil

  • Nama: Nik Erwan Roseli

  • Umur: 23 tahun

  • Asal: Selangor

  • Adik-beradik: Kedua dari empat beradik

  • Kelulusan: Diploma Senireka Grafik dan Digital Media dan Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Senireka Fesyen Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam

  • Pencapaian: Best Collection Degree Show (Mei 2008) untuk pelajar tahun akhir.

  • Rekaannya pernah digayakan pelakon terkenal seperti Siti Sarah, Sharifah Aleya, Farawaheda, Noryn Aziz dan kumpulan Mendua

  • Untuk mendapatkan khidmat pereka muda ini, hubungi 016-2500935/017-2431482 atau emel nikerwanroseli@yahoo.com.my
  • No comments:

    Post a Comment