Monday, October 26, 2009

Khasiat Tumbuh-tumbuhan

NAMA VERNAKULAR : Asparagus

NAMA SAINS : Asparagus officinali

Masalah kulit adalah berpunca daripada pengumpulan asid yang brlebihan dalam darah . Ia menjadi punca jerawat dan penyakit kulit yang lain. Asparagus yang kaya dengan zat besi , kalsium, fosforus, sodium, potasium, vitamin A dan C dan niasin dapat mengatasi masalah kulit . Ia mempunyai elemen-elemen yang baik untuk kelenjer tiroid, pineal dan adrenal, jantung, hati, paru-paru, limpa, pankreas dan kulit

Jus asparagus dapat digunakan untuk merawat gangguan renal dengan berkesan. Asparagus mengandungi sejenis bahan yang dikenali sebagai asparajin yang membolehkan sistem badan membuang sisa-sisa toksik.

Tabiat pemakanan seperti pengambilan terlalu banyak makanan yang berlemak dan bergula , menyebabkan asid berkumpul dengan banyak dalam darah . Kandungan alkali yang tinggi dalam jus asparagus boleh mengatasi keadaan ini dan ia juga dapat menghilangkan masalah jerawat serta membersihkan kulit

NAMA VERNACULAR : Kangkung

NAMA SAINS : Ipomea aquatica

Kangkung merupakan salah sayur yang popular yang dimakan oleh orang tempatan. Ia merupakan sayur yang tumbuh liar di kawasan yang lembap. Sayur ini mempunyai nilai yang tinggi dalam rawatan tradisional , khususnya untuk meredakan kesakitan serta mengecutkan bisul.

NAMA VERNAKULAR : Bayam

NAMA SAINS : Spinacia oleracea

Bayam merupakan sayur yang kaya dengan vitamin A,C dan E . Jus bayam mengandungi zat besi secukupnya untuk mengatasi masalah-masalah yang berkaitan dengan anemia yang merupakan sejenis penyakit kurang darah. Wanita sering kali kekurangan zat besi kerana didatangi haid , jadi jus bayam yang di campurkan dengan jus lobak merah atau jus tomato boleh membekalkan zat besi secukupnya untuk menambahkan tenaga. Jus batam juga amat mujarab untuk menghilangkan kedutan pada muka.

NAMA VERNAKULAR : Seleri

NAMA SAINS : Apium graveolens

Seleri merupakan sejenis sayur yang kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium, karatin, vitamin A,B-Kompleks dan C dan megnesium. Ia merupakan penawar dalam amalan perubatan tradisional untuk menurukan tekanan darah tinggi dan juga dapat menghilangkan rasa pening dan sakit kepala yang berpunca daripada tekanan darah tinggi.Seleri juga bertindak sebagai melancarkan pengaliran dan pusingan haid serta mengatasi masalah penyakit keputihan.

Jusnya boleh juga digunakan sebagai mengubati penyakit -peyakit kulit. Sekiranya berlaku keracunan darah yang berpunca daripada jangkitan bakteria akibat terpijak paku yang karat , kandungan galian dalam jus seleri dapat mengubatinya.

Seleri juga digunakan sebagai ubat rematik. Daun seleri mengandungi senyawaan glucoside, apiin dan juga apoil yang mempunyai aroma khas. Apiol ini berkhasiat sebagai antipyreticum iaitu ubat melawan deman.

NAMA VERNAKULAR: Lobak merah

NAMA SAINS : Daucus carota

Lobak merah merupakan sayur yang mempunyai banyak khasiat .Lobak merah mengandungi beta carotene, vitamin B dan C , alpha carotene, klasium, dan potasium . Ia adalah baik untuk menguatkan sistem pertahanan badan untuk melawan peyankit. Ia juga meningkatkan pertumbuhan sel-sel- baru dan membuang toxic dalam badan .

Jus lobak merah boleh dijadikan sebagai minuman dan ia juga digunakan untuk baiki keadaan kulit kita. Lobak merah adalah amat berguna untuk mengurangkan masalah sakit jantung , diarrhea , dan juga mengatasi selsema iaitu dengan membentuk antibodi dalam badan.

NAMA VERNAKULAR : Bawang putih

NAMA SAINS : Allium sativum

Pada awalnya bawang puith yang merupakan rempah ratus yang paling popolur, hanya digunakan sebagai penyedap makanan. Ia memberi rasa dan aroma kepada masakan harian kita.. Pada masa kini bawang pitih yang kaya dengan selulos, vitamin A,B, dan C dan zat galian seperti Kalsium, fosforus dan besi , di gunakan sebagai bahan dalam ubatan tradisional.

Antara kepentingannya adalah seperti berikut, bawang putih mengandungi bahan yang dikenal sebagai di allye disulfida yang bersifat sebagai penupas cacing. Bagi mereka yang tinggal di Perancis ia digunakan sebagai ubat asma dan radang selaput lendir pada hidung. Ia juga digunakan sebagai ubat untuk merawat bekas sengatan serangga dan juga untuk bekas tembakan senapan supaya tidak merandang.

Bawang putih yang dijadiakn sebagai jamu dapat mengubati mereka yang mengalami tekanan darah yang tinggi.Orang-orang di Syria mencampurkan bawang putih ke dalam minuman untuk mengubati deman, cirit -birit dan menahan sakit. Bawang putih juga digunakan sebagai petua tradisional untuk masalah kutu. Sirap bawang putih digunakan untuk masalah asma dan masalah pernafasan

NAMA VERNAKULAR : Cendana

NAMA SAINS : Santalum album

Cendana mempunyai batang tumbuh yang tegak, bulat, berkulit kasar, tampak tipis dan berwarna kelabu. Jantung kayu yang berwarna kuning mengeluarkan aroma yang wangi . Daunnya juga mengeluarkan aroma yang serupa. Dunia perdagangan mengenalinya sebagai "sandalwood oil". Ia merupakan bahan yang terbaik untuk membuat minyak wangi kerana kandungan santalol yang terdapat di dalamnya yang digunakan untuk membuat minyak wangi.

NAMA VERNAKULAR : Cengkeh

NAMA SAINS : Eugenia aromatica

Cengkeh termasuk dalam famili Myrtaceace . Minyak cengkeh boleh diperolehi dari bunga, gagang bunga dan daun. Ketiga-tiga bahagian ini menghasikan tiga jenis minyak yaitu clove oil ( hasil sulingan bunga cengkeh ), clove stem oil ( hasil dari sulingan gagang cengkeh ), dan clove leaf oil ( hasil dari daun cengkeh ). Minyak -minyak ini adalah sangat penting dalam industri membuat minyak wangi dan ia juga digunakan dalam masakan.

NAMA VERNAKULAR : Kunyit

NAMA SAINS : Cucuma domescika.

Kunyit mempunyai banyak khasiat antaranya adalah zat pewarna kuning yang bersifat mengawet kerana amampu mencegah kuman. Umbinya mengandungi dihidrokasi-dicinnamiol-metana dan parehidroksi-cinnamiol-feruloil-metana . Kedua-duanya bersifat sebagai antidiare kerana mampu mencegah keluarnya getah lampung (ludah perut), sambil mengurangkan gerakan peristalik usus yang "overacting".

Ia juga dapat dimanfaatkan sebagai ubat sakit mencret akibat perut dan usus yang masuk angin. Sari kunyit juga mengandungi zat pewarna kuning (kurkumin) yang merupakan sejenis alkanon hidroksi-metoksifenil-heptadiena-dion. Zat ini bersifat menumpas kuman contohnya dalam kuman yang menyebabkan deman, kunyit bertindak sebagai ubat antideman.

Kunyit juga digunakan untuk mengubati penyakit kuning kerana doktrin signatur iaitu berwarna kuning .Dalam masyarakat india , serbuk kunyit digunakan untuk mencantikan lagi kulit mereka dan ia juga digunakan dalam masakan mereka.

NAMA VERNAKULAR : Kayumanis

NAMA SAINS : Cinnamomum zeylanicum

Kayumanis mempunyai niali ekonomi yang tinggi, sebab kulit batang dan daunnya memiliki aroma yang sangat kuat. Kulit batangnya mengandungi sekitar 4 % minyak asiri dengan komponen berupa 60-75% cinnamaldehyde, 5-18% eugenal, serta komponen lain seperti eugenol asetat, cinnamyl asetat, metil eugenol dan linalool.

Dalam perdagangan, kulit batang kayumanis dijual dalam bentuk batang kering dan bubuk. Digunakan juga sebagai penyedap dan bumbu dapur untuk aneka masakan. Kulit batang kayumanis yang disulingkan untuk mengambilkan minyak asirinya yang dikenali sebagai cinnamon oil, digunakan sebagai bahan penyedap, terutamanya sebagai bumbu daging , sedian farmasi , pewangi contohnya dalam menyediakan sabun dan pewangi insektisida.Ia juga digunakan untuk meredakan masalah perut meregam. Ia juga berfungsi melegakan kesakitan dibahagian abdomen dan pinggang.

NAMA VERNAKULAR : Halia

Halia merupakan bahan yang sangat popular dalam makanan, biskut dan membuat jeruk untuk tujuan komersial. Minyak yang dikeluarkan dari halia , sesuai untuk dibuat minyak wangi dan ubat. Khasiatnya adalah banyak iaitu, ia merangsang pengeluaran adrenalian yang mempengaruhi pengaliran darah disamping memudahkan dan mempercepatkan pengalirannya.

Ia memanaskan badan dan jantung supaya mudah berdengut serta juga merendahkan tekanan darah.Dalam halia terdapat dua enzim penghadaman yang penting iaitu protease mengurai protin dan lipase untuk lemak . Kedua-dua bahan ini penting untuk membantu penghadaman dan penyerapan makanan yang sempurna.Ia mengandungi banyak bahagian aktif dan yang paling berfeadah ialah gingerols.

Ia bertindak sebagai anticoagulent bagi mengelakkan darah beku yang akan mengakibatkan saluran darah tersembut. Halia juga menyekat kimia seratonin yang menyebabkan muntah. Ia melegakan perut dan mengurangkan angin serta mengurangkan kejang perut akibat makan terlalu banyak makanan bergas. Ia membantu mengurangkan kekejangan, reumatik, pening kepala dan migrain. Ia juga digunakan untuk membuat arak "ginger vine".Ia digunakan untuk membunuh bakteria dalam perut.

NAMA VERNAKULAR: Oregano

NAMA SAINS : Origanum vulgare

Oregano merupakan salah satu dari herba yang sangat popular. Ia berasal dari famili Labiatea. Orang Greek pada zaman dahulu menggunakannya sebagai ubat luka contohnya untuk gigitan kala jengking dan labah-labah. Kini ia digunakan sebagai bahan kosmetik. Minyak mandi yang dihasilkan dari herba ini digunakan untuk melegakankesakitan dan keregangan tulang.Ia juga digunakan sebagai hiasan dan juga sebagai pewangi dan penggunaannya yang paling popular adalah sebagai rempah dalam masakan.

NAMA VERNAKULAR: Ginseng

NAMA SAINS : Panax ginseng

Ginseng merupakan bahan yang sangat penting kerana ia mempunyai banyak kegunaan . Ia juga dikenali sebagai ibu kepada semua ubatan. Ia digunakan untuk mensimulasi tonik, mengimbangi pusingan haid bagi kaum wanita. Ia juga baik bagi mereka yang sedang mengalami putus haid. Bagi mereka yang mengalami masalah tidur, ginseng merupakan ubat yang paling baik. Ia juga digunakan untuk meningkatkan kesuburan.

Penggunaan umumnya adalah untum meningkatkan tenaga. Ginseng digunakan untuk menurunkan kadar kholestoral dalam badan. Ia adalah sangat baik bagi sistem immune kita . Ia mengatasi masalah maslah pernafasan diarrhea, diabetes. Ia diambil samada dalam minuman atau dalam bentuk pil.


No comments:

Post a Comment