Sunday, October 25, 2009

Tona Cerah Nampakkan Badan Lebih Berisi




Merah hati, coklat atau ungu gelap mampu tambah seri pada wajah dan pasangan pada hari bahagia


BAGI anda yang berbadan gempal, hindari pemilihan tona cerah seperti merah jambu, kuning air atau krim. Prinsip dan mainan warna patut diteliti kerana warna terang tentunya akan menampakkan badan anda kelihatan lebih besar daripada saiz sebenar.

Bagaimanapun, untuk majlis akad nikah, warna putih dibolehkan tapi pastikan ia putih gading. Lebih manis jika baju dibuat potongan kurung moden.

Jika anda mahu tampil elegan, pilihan warna gelap seperti merah hati, coklat atau ungu gelap pastinya mampu menambah seri pada wajah anda dan pasangan pada hari bahagia nanti.



Cuma pastikan rekaan persalinan tidak terlalu sarat dengan ropol, potongan lengan kembang atau sulaman. Biasanya cara untuk menutup kekurangan pada bentuk badan misalnya pada bahagian pinggul, lengan dan bahu adalah dengan menggunakan sulaman motif serta perincian manik (seperti di dalam lakaran).

Kaedah itu dibuat bertujuan mengalih tumpuan mata daripada melihat bahagian yang tidak sempurna dan dialih kepada sulaman serta tampalan motif yang dibuat. Selain itu, bayangan baju berperincian manik seperti dilakarkan turut memberi ilusi ramping pada tubuh anda.

Tapi pastikan motif renda yang dipilih adalah jenis berbunga kecil. Saya sarankan saudari menggunakan renda Perancis dan sifon Itali. Elakkan menggunakan fabrik keras seperti songket kerana ia boleh menampakkan tubuh tambah besar.


Putra Aziz
Untuk saudari Norana, saya lakarkan kebaya moden potongan 'tail'. Pastikan hujung baju berada di paras bawah punggung. Kain pula dipotong 'A line', kembang bermula di paras lutut. Tapi pastikan tidak dibuat meleret kerana ia tidak sesuai dengan ciri tubuh saudari.








PROFIL: Putra Aziz


Profesyen : Pereka fesyen dan Pengarah Eksekutif Butik Cosry

Asal : Jakarta, Indonesia

Alamat butik: Cosry di No 111, Jalan Telawi, Bangsar Baru, Kuala Lumpur. Tel: 03-22872959

No comments:

Post a Comment