Sunday, October 25, 2009

Kenali Gaya: Palazo sesuai wanita bekerjaya



Seluar sangat senang dipadankan dengan pelbagai

jenis pakaian selain kemudahkan pergerakan

Kebanyakan wanita bekerjaya hari ini memilih baju kurung untuk digayakan ke pejabat. Kadangkala kita lihat mereka memilih corak yang tidak bersesuaian seperti bunga besar atau abstrak sehingga wanita berbadan besar kelihatan bertambah gempal.

Di sini, saya mencadangkan supaya sesekali menggayakan seluar yang berbentuk seakan-akan kain atau lebih dikenali sebagai palazo berwarna polos atau mempunyai corak berjalur sederhana.

Ia sangat senang dipadankan dengan pelbagai jenis pakaian selain memudahkan pergerakan anda ketika sedang bekerja. Bagaimanapun, saya cadangkan anda memilih kain polos bagi menjadikan ia lebih cantik ketika disarungkan.
Nazri Ahmad di samping hasil jahitannya.

Kenakan pakaian berwarna cerah di bahagian atas dan seimbangkan dengan warna agak gelap seperti kelabu, biru gelap dan hitam untuk bahagian bawah.

Jika memilih yang bercorak, elakkan corak jalur melintang atau motif bunga besar kerana ia menyebabkan anda tampak lebih besar daripada saiz sebenar.

Padanan warna tudung pula tidak terlalu berbeza dengan warna pakaian. Lebih anggun jika memilih tudung bercorak atau kosong tapi diikat kemas. Elakkan penggunaan lebih dari dua atau tiga warna kerana potongan tiga warna berbeza menyebabkan anda kelihatan bertambah rendah.

Ikatan tudung mampu mengubah gaya wanita seperti juga dandanan rambut, cara ikatan berbeza dengan tambahan aksesori khusus untuk wanita bertudung mampu memberikan kelainan pada wanita muslimah yang suka bergaya.

Bagi kelihatan lebih tinggi, cuba padankan bersama kasut bertumit yang bertutup atau kasut baji.

Profil: Nazri Ahmad

Nama Butik: Galeri Pengantin Sutera, Kompleks Bukit Jambul, Pulau Pinang

Pendidikan: Universiti Teknologi Mara (UiTM) 1989 dan Akademy Of Fashion 1993.

  • Rekaannya pernah digayakan pelakon terkenal seperti Datuk Shah Rukh Khan, Priyanka Chopra, Fasha Sanda dan Nanu Baharudin.

  • Untuk mendapatkan khidmat pereka ini, hubungi 012-4411886 atau emel: matahari70@hotmail.com
  • No comments:

    Post a Comment